Pomysły na usprawnienie komunikacji miejskiej

19 października 2011 Pomysły
Wszystkich martwi nieustające spóźnianie się poznańskich autobusów i tramwajów. I choć środki komunikacji miejskiej z roku na rok stają się coraz bardziej nowoczesne, to z punktualnością nadal jest u nas nie najlepiej. Jednym z rozwiązań, znanym i lubianym w innych miastach, jest wprowadzanie (w miejscach w których są do tego warunki) osobnego pasa. Jeżdżą po nim wyłącznie autobusy, które dzięki temu mijają korki, a to zwiększa prawdopodobieństwo ich przyjazdu na czas.

Koncepcją często spotykaną w miastach rozwiniętych jest również stosowanie zasady „pay as you enter”, czyli płacenia lub „odbijania” biletu/sieciówki przy wejściu do autobusu. Stosując tą metodę niepotrzebni są znienawidzeni kontrolerzy, gdyż to kierowca kontroluje wchodzących pasażerów. Oczywiście, ze względu na dłuższe przystanki, rozwiązanie to powinno zostać połączone z dodatkowymi pasami wyłącznie dla autobusów. „Pay as you enter” na pewno jednak zwiększa dochody z biletów oraz zmniejsza wydatki na kontrolerów. Buduje też przekonanie, że za komunikacje miejską trzeba płacić.

Rzeczą ekskluzywną, spotykaną np. w Berlinie, są elektroniczne tablice wskazujące za ile minut przyjedzie odpowiedni autobus/tramwaj. Koszt wprowadzenia tego typu urządzeń jest zapewne bardzo wysoki, dlatego na pewno nie uznałbym tego za priorytet w unowocześnianiu komunikacji miejskiej. Bez wątpienia jednak jest to ciekawe udogodnienie.

No i komu nie marzyłby się internet na linii, którą codziennie jedziemy do pracy czy szkoły?

| Paweł Głogowski |

Zdjęcie: Flickr [cc: Damien Phototrend.fr]