Miasto Dzieci. Jak tworzyć miasto dla dzieci?

1 czerwca 2015 Raporty

Nikt z nas nie wyobraża sobie miasta bez dzieci, a jednak często zapominamy o nich, projektując przestrzenie miejskie. Dzieci, z wielu powodów, uznać można za jedną z najbardziej wykluczonych grup społecznych w zakresie aktywnego współtworzenia naszych miast. Jako osoby dorosłe przyzwyczailiśmy się narzucać dzieciom naszą wizję przestrzeni, czego najlepszym przykładem są place zabaw projektowane przez dorosłych, stanowiące raczej ich wyobrażenie o kreatywnej zabawie niż rzeczywiste odzwierciedlenie tego jak dzieci chcą się bawić.

Jaki jest Poznań z perspektywy dziecka? Co według dzieci funkcjonuje dobrze w naszym mieście, a co sprawia, że czują się w nim źle? Na te i wiele innych pytań próbowaliśmy odpowiedzieć poprzez projekt „Miasto Dzieci”. W jego ramach zorganizowaliśmy serię 12 warsztatów z udziałem 50 dzieci z 3 różnych poznańskich szkół podstawowych (SP40, SP66, SP82). Nie chcieliśmy jednak, by były to kolejne spotkania na których dorośli chcą uzyskać wcześniej założony rezultat. Od początku pozostawiliśmy dzieciom szeroką swobodę w ramach której to one stały się miejskimi specjalistami, a my zaledwie obserwatorami.

Niniejsza publikacja ma na celu podsumowanie całego projektu oraz zachęcenie dorosłych użytkowników miasta do spojrzenia na nie z perspektywy około 1,5 metra nad chodnikami. Proszę mi uwierzyć, można się naprawdę wiele nauczyć.

Z przedmowy, 
Paweł Głogowski – Koordynator projektu „Miasto Dzieci”

POBIERZ: Miasto Dzieci. Jak tworzyć miasto dla dzieci?