Korki w Poznaniu

15 listopada 2018 Bez kategorii

Dzięki danym uzyskanym z Badam Poznań udało nam się znaleźć odpowiedź na niezwykle trudne pytanie – co generuje korki w Poznaniu? ?

❌ ROWERY 
❌ PIESI
❌ TRANSPORT PUBLICZNY
✅ SAMOCHODY

Jak podaje ten świetny portal przygotowany przez Wydział Rozwoju Miasta: „W 2017 r. liczba wszystkich pojazdów w Poznaniu przekroczyła o 24,4 tys. liczbę mieszkańców i wyniosła 563 059. Samochodów osobowych w Poznaniu na koniec roku 2017 było 425 382. To o 68,6 tys. więcej niż w 2016 r.” 

? Obecnie na 1000 mieszkańców Poznania przypada 7️⃣️9️⃣️0️⃣️ samochodów osobowych. ? Dla porównania w podobnych wielkością Lipsku czy Hadze to około 450 samochodów. Do ruchu samochodowego w Poznaniu należy oczywiście doliczyć również kolejne dziesiątki (setki?) tysięcy pojazdów, z których korzystają mieszkańcy powiatu poznańskiego. ???

➡️ JAK w takim razie ODKORKOWAĆ POZNAŃ? ⬅️

Jeż️ili ktoś Wam mówi, że nasze miasto uwolni się od korków wraz z budową nowych szerokich ulic, to wyślijcie go/ją do Moskwy. Zobaczy, że szersze drogi generują coraz większy ruch samochodowy, który ostatecznie prowadzi do jeszcze większych zatorów. ?

Skoro nie można zjeść ciastka i mieć ciastka, to co trzeba zrobić?

1️⃣️ Należy stworzyć REALNĄ alternatywę transportową dla samochodu, m.in. poprzez REALNY priorytet dla transportu zbiorowego, SPÓJNĄ sieć dróg rowerowych oraz intensywny rozwój kolei aglomeracyjnej. 
2️⃣ Należy stopniowo, ale konsekwentnie uspokajać ruch samochodowy w centrum miasta na rzecz lepszych warunków dla pieszych i ogólnego wzrostu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Dajmy sobie spokój z budową kolejnych parkingów w centrum, zwłaszcza, że istniejące nadal nie są w 100% wypełnione.
3️⃣ Należy mądrze dogęszczać zabudowę w obrębie miasta, tak by hamować i odwracać bardzo szkodliwy proces rozlewania się Poznania, który uzależnia tysiące ludzi od samochodu.
4️⃣ Należy stwarzać jak najlepsze warunki do życia w Poznaniu, zachęcające do redukcji korzystania z samochodu, m.in. poprzez budowę lokalnych obiektów publicznych (szkół, basenów itp.) czy wsparcie lokalnego handlu i usług, a nie wielkich centrów handlowych. 
5️⃣️ Należy edukować jak funkcjonuje zrównoważony transport w mieście. Wskazywać na zagrożenia środowiskowe, ale też społeczne i urbanistyczne, wynikające z nadmiernego ruchu samochodowego w mieście. Pokazywać dobre praktyki i zachęcać do zmian.

Jak widzicie, dla chcącego nic trudnego. Skoro w wielu zachodnich miastach (i nie tylko) udało się zawalczyć z korkami samochodowymi, a w miastach duńskich czy holenderskich pojawiły się korki rowerowe, to przy odpowiedniej odwadze poznańskich władz, DA SIĘ ten problem rozwiązać również u nas.✌️Trzeba jednak DZIAŁAĆ, a nie gadać.

Więcej ciekawych danych znajdziecie na: https://badam.poznan.pl.
Zdjęcie: Fotografia Przemysław Turlej. [flickr: cc]